085 7440850 Vragen en advies: bel ons!

Blog: Een stedentrip naar het historische Rome

In april ben ik op studiereis geweest naar Rome met De Jong Intra Vakanties. Deze Italiaanse stad heeft enorm veel te bieden, van gezellige pleinen tot historische bezienswaardigheden. In deze blog neem ik je mee door mijn ervaring en kom je verschillende tips tegen!

Ostia Antica

Omdat we al vroeg aankwamen en nog niet konden inchecken bij ons hotel zijn we direct naar de archeologische bezienswaardigheid Ostia Antica gegaan. Deze stad diende vroeger als havenstad, werd toen een verlaten stad en deze is later opgegraven. Onze gids wist ons te vertellen welke muren waarvoor dienden, wat erg leuk was om te horen. Zo begrijp je beter waar je naar kijkt. Ik raad een bezoek naar Ostia Antica zeker aan als je een wat langere stedentrip naar Rome boekt. In combinatie met een bezoek aan deze bezienswaardigheid, kun je een bezoek brengen aan de kustplaats Ostia, wat gezien wordt als buitenwijk van Rome. Hier vind je veel leuke restaurantjes, bars en winkels, en het is een erg leuke afwisseling van de drukte van Rome.

Hotel Pacific

Na een heerlijke lunch in Ostia zijn we naar Hotel Pacific gereden, waar ik tijdens mijn stedentrip ook ben verbleven. Dit 3 sterrenhotel heeft gerenoveerde en niet-gerenoveerde kamers. Wij verbleven in een gerenoveerde kamer. Hotel Pacific ligt dicht bij Vaticaanstad en omdat het maar een aantal minuten lopen is naar de metro ben je erg snel midden in het centrum van Rome.

Walking dinner en 150 ijssmaken

We sloten onze dag af met een walking dinner, waarbij we naar drie verschillende locaties gegaan zijn. Eerst gingen we naar een restaurant om een voorgerecht te eten. Daarna gingen we naar een ander restaurant voor het hoofdgerecht, waar we drie soorten spaghetti aten die erg bekend zijn in Rome, waaronder spaghetti carbonara en spaghetti cacio e pepe (kaas en peper). Deze waren overheerlijk! Vervolgens eindigden we bij Gelateria Della Palma voor het dessert. Deze ijssalon is een echte aanrader! Ze hebben maar liefst 150 verschillende smaken. Denk hierbij aan bekende ijssmaken zoals aardbei en witte chocolade, maar ook erg aparte smaken zoals basilicum en champagne. Een walking dinner is een erg leuke manier om de stad te verkennen en verschillende restaurants te ontdekken. Tijdens onze walking dinner kwamen we al langs het Pantheon en de Trevifontein, maar daarover schrijf ik later meer.

Sint-Pietersbasiliek

We begonnen onze tweede dag met ontbijt in ons hotel. Dit was érg goed en uitgebreid, zeker voor een 3 sterrenhotel. Er was enorm veel vers fruit, yoghurt, verschillende soorten croissants en divers broodbeleg. Na het ontbijt was het tijd om naar Vaticaanstad te gaan. Om tien voor negen kwamen we aan bij de Sint-Pietersbasiliek, gelegen aan een groot en rond plein. De rij om de basiliek te bezoeken stond al het gehele plein rond, waardoor we een uur in de rij moesten staan. Helaas is het niet mogelijk om vooraf een kaartje te kopen en de rij over te slaan, het is namelijk gratis. Daarom raad ik echt aan om er zo vroeg mogelijk te zijn. De basiliek is geopend vanaf acht uur 's ochtends. Houd er rekening mee dat je de basiliek alleen kunt bezoeken met bedekte knieën en schouders. Toen we eenmaal binnen waren, trok de indrukwekkende architectuur direct onze aandacht. Je kunt ervoor kiezen om de koepel van de basiliek te beklimmen. Als je het eerste stuk met de lift gaat hoef je nog maar 320 treden te beklimmen. Dit kost tien euro. Maak je geen gebruik van de lift, dan beklim je 551 treden en kost het acht euro. Beide opties zijn zeker de moeite waard vanwege het prachtige uitzicht. Na ons bezoek aan de Sint-Pietersbasiliek hebben we geluncht en souvenirs gekocht nabij het plein. Daarna vervolgden we onze weg naar de Vaticaanse Musea.

Vaticaanse Musea

Voor de Vaticaanse Musea hadden we gelukkig wel vooraf 'skip the line'-kaartjes gekocht. Dit bespaarde ons een héle lange wachtrij. Ik raad het echt aan om deze kaartjes (op tijd) aan te schaffen. Tijdens ons bezoek troffen we een uitgebreide collectie kunst, oude sculpturen, meesterwerken van de Renaissance en nog veel meer aan. De musea zijn zó groot dat je er gemakkelijk kunt verdwalen en als je ervan houdt kun je er zeker een hele dag spenderen. Na ons bezoek aan de musea hebben we ergens een ijsje gegeten en daarna wat drankjes gedronken bij TBeB. Dit is een café dat dicht bij ons hotel lag en waar we regelmatig naar toe zijn gegaan. We sloten onze dag af met een diner in het hotel, waar ik een erg lekkere lasagne heb gegeten.

San Clemente-basiliek

Op de derde dag brachten we een bezoek aan de San Clemente-basiliek. Dit is een erg fascinerende plek waar je een reis maakt door de tijd. Als eerst bezochten we de ‘moderne’ basiliek die gebouwd is in de 19e eeuw. Deze wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt voor diensten en vieringen. Vervolgens namen we een trap naar beneden, waar we terecht kwamen in een ondergrondse middeleeuwse kerk uit de 12e eeuw. Deze kerk staat bekend om de prachtige mozaïeken en is ooit beland onder lagen van puin, waardoor deze vergeten werd door de burgers. Pas toen de San Clemente-basiliek in de 19e eeuw boven op de oude kerk werd gebouwd, werd deze weer ontdekt. Nadat we hier rondgelopen hadden, namen we wéér een trap naar beneden. Daar belandden we in een Romeinse straat uit de 1e eeuw, waar overblijfselen van winkels, werkplaatsen en huizen te zien waren. Het is een erg unieke ervaring om steeds verder terug in de tijd te gaan, hoe verder je met de trap naar beneden gaat.

Colosseum

Na ons bezoek aan de San Clemente-basiliek liepen we langs het Colosseum, één van de zeven wereldwonderen. Ik voelde me overweldigd door de grootsheid van dit oude amfitheater. Terwijl we om het Colosseum heen liepen, verwonderde ik me over de rijke geschiedenis die zich hier heeft afgespeeld. Ik stelde me voor hoe het er duizenden jaren geleden uit moet hebben gezien tijdens de gladiatorengevechten met wilde dieren, en grootschalige evenementen die de menigten vermaakten. Het was een indrukwekkende ervaring. Vlak naast het Colosseum zagen we de overblijfselen van een zogeheten oefenarena; een arena van een school waar gladiatoren werden opgeleid.

Spaanse Trappen en Trevifontein

Na ons bezoek aan het Colosseum hebben we genoten van een heerlijke lunch. Hierna bezochten we de Spaanse Trappen. Als ik eerlijk ben, vond ik dat niet zo bijzonder. Het is simpelweg een trap met mooie bloemen, maar vanwege de enorme drukte was er weinig van de trap te zien. Ook bezochten we de Trevifontein. Die was echt véél groter dan ik had verwacht; wel 26 meter hoog. Erg indrukwekkend! Ik snap wel dat het zo'n bekende fontein is.

Pizzaworkshop

In de avond hadden we een pizzaworkshop, waarbij we onder leiding van een ervaren pizzabakker onze eigen pizza's gemaakt en gebakken hebben in een traditionele houtoven. Het was niet alleen leuk en leerzaam, maar ook heerlijk om onze zelfgemaakte pizza's op te eten. Een smaakvolle ervaring die ik niet snel zal vergeten.

Trastevere en Tiber(eiland)

Op dag vier maakten we een wandeling door de leuke wijk Trastevere, waar veel kleurrijke gebouwen en erg leuke restaurantjes zijn. Veel muren zijn bedekt met klimop en andere planten, wat voor een erg kleurrijke en leuke uitstraling zorgt. Vervolgens liepen we langs de Tiber en besloten het Tibereiland te verkennen, wat echt een oase van rust was. We wandelden over de oude bruggen en genoten van het uitzicht op de historische gebouwen langs de rivier. Het eiland bood veel geschiedenis en het was een heerlijke ontsnapping uit de drukte van de stad.

Campo de’ Fiori en Piazza Navona

Campo de’ Fiori is een bekend plein in Rome en is erg leuk om te bezoeken als je wat souvenirs wilt meenemen naar huis. Er is een levendige markt, gevuld met kleurrijke kraampjes vol verse producten.  Ook Piazza Navona is een erg bekend plein in Rome. Het is erg leuk om daar een hapje te eten of een drankje te doen, onder het genot van de straatartiesten en de mooie bezienswaardigheden op het plein.

Pantheon

Na ons bezoek aan Piazza Navona hebben we het Pantheon bezocht. Dit is een oude Romeinse tempel en komt uit de 2e eeuw. Het Pantheon staat bekend om de indrukwekkende koepel, die één van de grootste koepels ter wereld is. Het gebouw diende als een tempel gewijd aan alle Romeinse goden, maar werd later omgevormd tot een katholieke kerk.

Winkelen in de Via del Corso

De Via del Corso is dé winkelstraat van Rome. De straat is anderhalve kilometer lang en voor ieder wat wils. Van Prada tot H&M en van Gucci tot Bershka. Ik vind de Zara enorm aan te raden, want deze is enorm groot en ook erg mooi!

Mijn ervaring

Wat me is opgevallen, is dat het echt héél erg druk is in Rome. Ik ben vaker op stedentrip geweest maar zulke drukte heb ik nog nooit meegemaakt. Dit verbaasde mij omdat we in Rome waren in het laagseizoen en volgens onze gids was het nog niet eens héél erg druk in vergelijking tot het hoogseizoen. Daarnaast heeft Rome veel meer bezienswaardigheden dan ik vooraf dacht. Als je een stedentrip van vier dagen doet moet je echt keuzes maken in welke bezienswaardigheden je wel en niet bezoekt. Dat er zoveel te doen is heeft een groot voordeel; je hoeft je er niet te vervelen!