085 7440850 Vragen en advies: bel ons!

Blog: Een stedentrip naar Parijs en Londen per trein

Samen met Sunair en Eurostar ben ik op driedaagse studiereis geweest met de trein naar Parijs en Londen. Ik ben opgestapt in Amsterdam, vanuit waar de Eurostar in een keer doorrijdt naar Parijs. In onze hele reis hebben we alle drie verschillende treinklassen mogen ervaren; standaard, comfort en premium. In deze blog neem ik jullie graag mee door mijn reis door deze twee levendige steden.

Het levendige Parijs

Eenmaal in de trein kregen we van Sunair alle informatie kregen die we nodig hadden tijdens onze treinreis. Na 3,5 uur in de trein sta je op station Gare Du Nord. Met de metroverbinding die direct onder het station ligt, kun je heel de stad verkennen. Met een standaard dagkaart voor €10,65 kun je gemakkelijk heel Parijs doorreizen. Wij pakten de directe metro naar Republique, waar ons hotel lag.

We verbleven in het Crowne Plaza, een mooi hotel dat van alle gemakken voorzien is. De kamers waren standaard ingericht, erg schoon en ruim opgezet. We hadden namelijk twee tweepersoonsbedden op één kamer, en nog voldoende ruimte in de kamer. Daarnaast is dit een ideaal hotel, omdat je met een stap buiten de deur direct Parijs inloopt.

Nadat we onze koffers in de kamer hadden gezet, stond ons een leuke stadswandeling te wachten. De Nederlandse Irene heeft ons door de kleine straatjes van Parijs geleid, waar je zelf niet snel terecht zou komen. Zij wist ons alles te vertellen over de stad, waardoor het een zeer interessante stadswandeling was. In een korte tijd zijn we veel over Parijs te weten gekomen.

In de avond gingen we dineren bij Brasserie de la Eiffel, om de hoek bij de Eiffeltoren. Iets voor 22:00 liepen we binnen een paar minuten vanuit het restaurant naar de Eiffeltoren, om de schitterende lampjes in de toren te bewonderen. Wat was dit mooi! Hierna wandelden we rustig terug naar het hotel, waar iedereen snel naar bed ging, want de volgende dag stond de reis naar Londen op de planning.

De reis naar Londen

We stonden vroeg op en genoten van een heerlijk ontbijt in het hotel, waarna we met onze koffers naar Gare Du Nord zijn gelopen. Dit was een wandeling van ongeveer 20 minuten, waarin we nog de laatste indrukken van Parijs konden opdoen. Het was namelijk tijd om vanuit Parijs door te reizen naar Londen. Aangezien je alleen met een paspoort naar Londen kan reizen, was er op het station een apart gedeelte waar we moesten inchecken. Je gaat hierbij door dezelfde douanecontroles als op een luchthaven. Dit verliep allemaal erg soepel, en net zoals op een luchthaven zijn er leuke winkeltjes tijdens het wachten. Eenmaal in de trein kregen we een heerlijk ontbijt. We rezen in de Comfort Class en hadden voldoende ruimte om al onze spullen op te bergen en onze benen te strekken. Na 2 uur en 20 minuten reden we het station St. Pancras International binnen. Wat is dit een mooi station!

Het bruisende Londen

Ook in Londen gingen we met de metro, waar je voortaan met je pinpas de poortjes door kan. Aan het einde van de dag wordt berekend wat de precieze kosten zijn en alleen deze worden van je rekening afgehaald. Dit is heel gemakkelijk dus. Met de metro gingen we naar ons verblijf; The Cumberland. Dit is het ouderlijk Hard Rock Hotel, wat van binnen nog zichtbaar is. Er is een ruime bar en modern ingerichte lobby. Binnen staat een typische Engelse auto met een photobooth erin.

Nadat we in het hotel hadden rondgekeken, zijn we de stad ingegaan om Londen te ontdekken. We hadden maar een klein uurtje, want er stond een musical op ons programma. We zijn naar Wicked geweest, wat een erg mooie musical is! Dit is zeker een aanrader. Er is naast de avondvoorstelling ook een middagvoorstelling, waardoor het erg leuk is voor elke leeftijd.

Strathmore Hotel en Royal National Hotel

De volgende dag stonden er hotelbezoeken op het programma. Ik ben naar het Strathmore Hotel en het Royal National Hotel wezen kijken. Deze twee hotels zijn heel verschillend van elkaar; waar het Strathmore Hotel redelijk klein en authentiek is, is het Royal National enorm groot en gericht op de grote hoeveelheid mensen die Londen komen bezoeken.

Thames Cruise en Sky Garden

Na de hotelbezoeken hadden we tijd om Londen te ontdekken. We hadden de Thames Cruise: een leuke boottocht langs veel bezienswaardigheden van Londen. Aan het einde van deze riviercruise stap je vlak bij de Sky Garden van Londen uit. Hier heb je een erg indrukwekkend uitzicht over de stad. Een kaartje is kosteloos, maar je dient er wel vooraf een online te reserveren. Hier ga je door een controle heen, waarna je direct bij de liften uitkomt die je naar boven brengen voor het geweldige uitzicht over Londen. Een bezoek aan Sky Garden is zeker de moeite waard!

Een comfortabele treinreis terug naar huis

Na het bezoek bij de Sky Garden zijn we direct doorgegaan naar het treinstation, want het was weer tijd om naar huis te gaan. We gingen Business Premier terug, wat extra veel voordelen biedt. Een snelle ticket controle, toegang tot een exclusieve lounge en ruime verstelbare stoelen zorgen voor een erg aangename reis. Ook wordt er een smaakvol diner geserveerd met champagne.

Een echte aanrader!

Al met al raad ik een combinatiereis met de trein naar Parijs en Londen zeker aan! Vooral als je op zoek bent naar een iets langere stedentrip waarbij je veel verschillende bezienswaardigheden ziet. Het reizen met de trein verliep erg soepel en in elke klasse heb je voldoende beenruimte. Ook zijn de bagageregelingen voordelig. Ik kijk met een zeer positieve blik terug op deze studiereis.