085 7440850 Vragen en advies: bel ons!

Blog: Van Kaapstad tot Kruger: een droomreis door Zuid-Afrika

Via Travelcenter de Wit en Best of Travel hebben mijn vriend en ik in november een rondreis van drie weken gemaakt door Zuid-Afrika. Een land dat alles heeft; van cultuur en stad tot prachtige stranden en van rotsformaties en bergen tot de jungle. En niet te vergeten: superlieve mensen. We begonnen de reis met hoge verwachtingen, maar die zijn duidelijk overtroffen.

We stapten in het vliegtuig met een heel boekwerk dat we van Ad de Wit hadden meegekregen en gingen daardoor vol vertrouwen de reis tegemoet. Alles wat we moesten weten stond erin, van de exacte route die we met de auto zouden afleggen, tot de onbekende verkeersborden en andere belangrijke aandachtspunten. En dat bleek goud waard.

Het veelzijdige Kaapstad

Onze reis begon in Kaapstad, een heerlijke plek die in de verste verte niet lijkt op ons beeld van Afrika. Het is er heel westers, maar wellicht een fijn begin van zo'n reis. We bezochten de haven Waterfront en werden meteen ondergedompeld in de Afrikaanse gezelligheid door de bandjes en koren op straat. Als je graag foto's maakt moet je zeker naar Bo-Kaap, een moslimwijk waar alle huizen gekleurd zijn. We reden de Chapman's Peak Drive, een van de mooiste autoroutes ter wereld, waarna we eindigden met zonsondergang bij Camps Bay. Daarnaast is het beklimmen van Lions Head met zonsondergang ook zeker de moeite waard als je een beetje een waaghals bent. Het is wel handig om van tevoren even te checken of er geen bewolking aankomt. Ook een bezoek aan Boulders Beach is erg leuk als de pinguïns op het toegankelijke strand rondlopen. Tot slot is het erg leuk om de kabelbaan naar de top van de Tafelberg te nemen.

Wijn drinken in Stellenbosch

Daarna gingen we door naar Stellenbosch, waar we ons even de koning te rijk voelden. We verbleven in het Sugarbird Manor Guesthouse, met erg vriendelijk personeel en een zwembad met adembenemend uitzicht op de wijnvelden. We bezochten een mooie wijnfarm waar je in een jeep over de wijnvelden rijdt. Tip: pizza eten doe je in het centrum bij Vendetta's, waar de baas echt hart voor de zaak heeft.

Zwemmen met zeehonden in Plettenberg Bay

Via de spectaculaire Swartberg Pass, die je zeker niet mag overslaan, reden we door naar Oudtshoorn, waar je struisvogels kunt bekijken. Daarna reden we door naar Plettenberg Bay, de plek waar de Zuid-Afrikanen hun zomervakantie doorbrengen. Hier hadden we een heerlijke B&B aan het strand. Restauranttip: The Lookout Deck, een restaurant met uitzicht op zee, lieve bediening en spotgoedkope cocktails. Vanuit ons verblijf gingen we kajakken in het Tsitsikamma National Park en maakten we een prachtige hike over het Robberg Nature Reserve, wat nog een vrij onbekende plek is waardoor je bijna niemand tegenkomt. En het allerleukste dat we hier gingen doen: zwemmen met wilde zeehonden bij Offshore Adventures. Een onvergetelijke ervaring die je hier niet wil missen!

Nijlpaarden spotten in St. Lucia

Na een binnenlandse vlucht van Port Elizabeth naar Durban reden we door richting de jungle. In St. Lucia spotten we nijlpaarden, brutale apen en andere wilde dieren. We gingen voor het eerst met onze eigen auto op safari. Ook bezochten we Khula Village, een traditioneel dorpje waar de mensen nog volgens de Zulu-cultuur leven. Restauranttip: Restaurant Braza, met heerlijke betaalbare sushi en biefstuk, en uiteraard erg vriendelijk personeel.

Privésafari in Hluhluwe

We reden door naar Hluhluwe, waar we een paar heerlijke dagen in Duiker Game Lodge hadden. Omdat we in een gunstige tijd reisden, hadden we de lodge en dus ook de safariritjes helemaal voor ons alleen. Het personeel staat dag en nacht voor je klaar en we leerden veel over de cultuur, de dieren en het leven van de rangers die ons mee op pad namen.

Kamperen in een open hut midden in de jungle van Swaziland

Na een paar uur rijden kwamen we uit in Swaziland. Dankzij alle informatie in het boek dat we hadden meegekregen, ging alles goed bij de grenspost en kwamen we veilig aan bij ons volgende verblijf: Mkhaya Stone Camp. Een plek die wij luxepoezen misschien zelf nooit geboekt zouden hebben, maar wat echt onvergetelijk is. We sliepen in een steden hut, die nog best luxe was, maar zonder elektriciteit en tussen de wilde dieren. Ook hier waren we weer de enige gasten, waardoor we alle tijd kregen om de mooiste dieren te bekijken tijdens de safari. De ranger nam ons zelfs lopend mee naar de witte neushoorns. En als je dan met z'n tweeën tussen de tsjirpende krekels onder het maanlicht zit en een heerlijk diner voorgeschoteld krijgt, dan voel je wel echt dat je in Afrika bent.

Op zoek naar de koning van de jungle in het Kruger Nationaal Park

Na een tussenstop in weer een prachtig guesthouse in Badplaas reden we door naar het Kruger Park. Daar verbleven we in het Chacma Bush Camp, die plek heeft echt ons hart gestolen! De manager en de rangers zijn erg betrokken, weten alles over de dieren en gaven ons een onvergetelijk verblijf. Tijdens de game drives zagen we voor het eerst olifanten en leeuwen met welpjes. En vlak voor het zwembad komen de dieren uit het park iedere dag drinken, waardoor we meermaals ontbeten in het gezelschap van olifanten. Ongelofelijk!

De prachtige landschappen van de Panoramaroute

We eindigden onze reis in Hazyview, waar we de Panoramaroute reden. Een prachtige rit langs onwijs mooie natuurverschijnselen. We keken uit op de Blyde River Canyon en de Three Rondavels. We bezochten Bourke's Luck Potholes; gaten die zijn ontstaan door het kolkende water dat er eeuwenlang langs stroomde. We bezochten de Lisbon Falls en sloten af in het regenwoud van Graskop Gorge.

November is een toptijd om Zuid-Afrika te boeken, want het valt net buiten het internationale vakantieseizoen en de vakanties van de Zuid-Afrikanen zelf. Daardoor hadden wij heel veel dieren en natuurschoon voor onszelf. Onze reis was écht perfect en we zouden hem zo weer overdoen! We hebben alles gedaan wat we wilden doen. We verbleven in heerlijke accommodaties, waarvan we ons soms afvroegen hoe we toch in zoveel exclusiviteit terecht konden komen.

Bekijk hier een korte video van onze prachtige reis: https://www.youtube.com/watch?v=Elr30RXwBjI

Geschreven door Rochelle Moes op 30 januari 2024.

Wil jij ook zo'n onvergetelijke reis maken? Neem contact op met Best of Travel en ontdek de eindeloze mogelijkheden voor jouw droomreis!